Świadomość i odpowiedzialność społeczna biznesu w firmie Nogen
Społeczna odpowiedzialność biznesu to termin, o którym w ostatnim czasie mówi się coraz więcej w kontekście ekologii i przedsiębiorstw. Wśród podmiotów wdrażających działania CSR nie mogło zabraknąć firmy NOGEN, która od samego od początku swojego istnienia kładzie szczególny nacisk na ochronę środowiska naturalnego. Co to jest odpowiedzialność społeczna biznesu? Jakie są jej narzędzia oraz postulaty? Poznaj zasady społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).
Co to jest odpowiedzialność społeczna biznesu?
Wiele osób szuka w internecie wyjaśnienia definicji społecznej odpowiedzialności biznesu, zwanej w skrócie CSR. Co to jest, zostanie wyjaśnione w dalszej części artykułu. Na wstępie warto zwrócić uwagę na fakt, że w związku z dynamicznie rozwijającą się gospodarką na szczególnym znaczeniu zyskuje podążanie za trendami rynkowymi, w tym inwestowanie w ekologię. Aby dopasować się do potrzeb konsumentów, coraz bardziej świadomych kwestii dewastacji naszej planety, firmy zmuszone są realizować szereg postulatów związanych z ochroną środowiska, z których zasadnicze znaczenie ma właśnie społeczna odpowiedzialność biznesu.
Czy wiesz, co to jest odpowiedzialność społeczna biznesu? CSR opiera się na dwóch podstawowych zasadach: dobroczynności oraz powierniczości. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorstwo na etapie planowania strategii zdobywania rynku uwzględnia w swoich działaniach interesy społeczne oraz aspekty ekologiczne. Działania CSR nie odnoszą się konkretnej branży, a do wszystkich segmentów gospodarki. Z tego względu mogą zostać wdrożone zarówno przez niewielkie firmy, jak i przedsiębiorstwa dużych rozmiarów. Skoro już wiadomo, czym jest odpowiedzialność społeczna biznesu, jak może być powiązana ze zrównoważonym rozwojem organizacji? Poprzez działania CSR, firmy mogą nie tylko zmniejszać negatywne skutki swojej działalności na środowisko, ale również budować silne i pozytywne relacje z klientami, dostawcami oraz lokalnymi społecznościami. Implementacja zielonych technologii, takich jak wykorzystywanie energii odnawialnej, nie tylko redukuje ślad węglowy, ale również może przynieść oszczędności kosztów operacyjnych, zwiększając konkurencyjność rynkową organizacji. Społeczna odpowiedzialność biznesu i działania z nią związane sprawiają, że przedsiębiorstwo staje się bardziej odporne na zmiany rynkowe czy regulacje środowiskowe, co prowadzi do stabilnego, zrównoważonego rozwoju.
Na czym polega CSR?
CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu, polega na:
- działaniach na rzecz lokalnej społeczności
W jaki sposób na lokalną społeczność może oddziaływać społeczna odpowiedzialność biznesu? Przykłady takich kroków to wszystkie przedsięwzięcia, które przedsiębiorstwo realizuje na korzyść swojego otoczenia. A więc wszelkiego rodzaju działania wspierające lokalne instytucje i osoby, współpraca z organizacjami o zasięgu lokalnym, programy dla dzieci oraz młodzieży, działania inwestycyjne (m.in. budowanie dróg) czy ekologiczne.
- działaniach proekologicznych
W tym przypadku odpowiedzialność społeczna biznesu opiera się na działaniach mających na celu ochronę środowiska. Może się to przejawiać poprzez segregację odpadów, edukację ekologiczną klientów i pracowników, wdrożenie polityki środowiskowej czy ekologicznych usług, produktów oraz procesów technologicznych.
- kampaniach społecznych
Co to jest społeczna odpowiedzialność biznesu w kampaniach społecznych? Mowa o działaniach, za pomocą których przedsiębiorstwa za pośrednictwem mediów mogą wpływać na postawy społeczeństwa, np. akcje charytatywne na rzecz środowiska.
- raportach społecznych
Przedsiębiorstwa działające według CSR często tworzą publikacje, w których przedstawiają sposób zarządzania i strategię firmy z uwzględnieniem założeń społecznej odpowiedzialności biznesu.
- programach i wolontariatach dla pracowników
Wdrażanie różnego rodzaju programów dla pracowników, np. podnoszących ich kwalifikacje, integrujących czy wyrównujących szanse to także przykład narzędzi CSR. Podobnie jak organizowanie wolontariatów na szczytne cele, w których biorą udział osoby zatrudnione w firmie.
- systemach zarządzania
Społeczna odpowiedzialność biznesu przejawia się także poprzez wprowadzanie w przedsiębiorstwie skutecznych i przejrzystych systemów zarządzania jakością, środowiskiem oraz odpowiedzialnością społeczną.
- zarządzaniu łańcuchem dostaw
Kolejnym sposobem na działanie według CSR jest stosowanie się do jej zasad na poszczególnych etapach zarządzania łańcuchem dostaw.
Społeczna odpowiedzialność biznesu – korzyści
Społeczna odpowiedzialność biznesu to nie tylko podążanie za trendami rynkowymi, ale przede wszystkim perspektywa rozwoju dla firmy. Z tego powodu działania CSR powinny zostać szczegółowo zaplanowane i uwzględniać długofalową strategię przedsiębiorstwa. Gra jest zdecydowanie warta świeczki, ponieważ implementacja zasad społecznej odpowiedzialności biznesu wiąże się z wieloma zaletami. Wśród nich szczególne znaczenie ma zbudowanie pozytywnego wizerunku marki, co nie tylko wpływa na świadomość i postrzeganie firmy w oczach klientów, ale także umożliwia zdobycie nowych. Realizacja ekologicznych postulatów pozwala również na pozyskanie nowych kontraktów biznesowych, w tym atrakcyjnych inwestorów. Ponadto umożliwia stworzenie określonej kultury organizacyjnej, która przyciąga bardziej doświadczonych oraz kompetentnych pracowników. Do tego dochodzi szereg korzyści finansowych – CSR i ekologia zwiększają wartość samej marki, czemu towarzyszy wzrost pozycji rynkowej czy zmniejszenie ryzyka wystąpienia kosztów związanych z odejściem pracowników.
Jakie firmy stosują CSR?
Obecnie coraz więcej firm wdraża postulaty CSR. Przykłady takich działań można, chociażby znaleźć w rodzimym Orlenie, który poprzez program „Orlen w ruchu” promuje aktywność fizyczną oraz prowadzi działania na rzecz redukcji emisji CO2. Także Ikea jest doskonałym przykładem na to, jak może być realizowana społeczna odpowiedzialność biznesu. Szwedzkie przedsiębiorstwo meblarskie stosuje bowiem ekologiczne rozwiązania w produkcji, np. używanie wyłącznie drewna z certyfikowanych źródeł. Z kolei Google zainwestowało miliardy dolarów w projekty związane z energią odnawialną.
NOGEN a działania CSR
Głównym celem firmy NOGEN jest popularyzacja ekologicznych urządzeń grzewczych, które charakteryzują się niskim zużyciem energii elektrycznej. Od początków istnienia naszej firmy systematycznie wdrażamy postulaty społecznej odpowiedzialności biznesu, szczególny nacisk kładąc na kwestie ochrony przyrody. Z tego powodu grzejniki NOGEN nie emitują szkodliwych substancji do środowiska, pośrednio przyczyniając się do zmniejszenia poziomu smogu. Dodatkowo są źródłem tzw. „czystej energii”, dzięki czemu stanowią idealne połączenie z elektrowniami wodnymi, wiatrowymi czy fotowoltaicznymi. Niemniej działania CSR to w przypadku NOGENA nie tylko same produkty – w ostatnim czasie podpisaliśmy umowę na dostawę 100% zielonej energii. Oznacza to, że całość działań naszego przedsiębiorstwa zasilana jest z alternatywnych źródeł. Ponadto prowadzimy szereg inicjatyw propagujących wykorzystywanie czystej energii elektrycznej. Wśród nich na szczególną uwagę zasługuje African Challenge, którego byliśmy sponsorem w 2018 roku.
Ekologia i NOGEN, czyli inicjatywa w Afryce
Projekt African Challenge stanowi idealny przykład realizacji założeń CSR przez firmę NOGEN. W ramach inicjatywy sponsorowaliśmy pierwszy na świecie rajd przez Afrykę samochodem elektrycznym, który nie posiadał silnika spalinowego. Bohaterem wyzwania był wnuk Arkadego Fierdlera, znanego pisarza oraz podróżnika – Arkady Paweł Fiedler. Razem z towarzyszem podróży, Albertem Wójtowiczem w 2018 roku wyruszyli w pasjonującą wyprawę wzdłuż Afryki, odwiedzając między innymi RPA, Kongo, Nigerię oraz Maroko. African Challenge udowodniło, że samochody zasilane energią elektryczną sprawdzą się w każdych warunkach. Więcej informacji na temat ekspedycji znajdziesz tutaj. To oczywiście niejedyna taka inicjatywa i liczymy na to, że w przyszłości będzie ich jeszcze więcej!