African Challenge 2018

WSPIERAMY CIEKAWE PROJEKTY

African Challenge 2018 – Z Afryki do Polski autem elektrycznym.
Jesteśmy oficjalnym sponsorem pierwszej w historii podróży przez Afrykę samochodem w 100% elektrycznym, bez silnika spalinowego.
Szukając prądu prawie jak wody na pustyni…
Głównym bohaterem ekspedycji jest wnuk Arkadego Fierdlera, wybitnego pisarza i podróżnika – Arkady Paweł Fiedler. Arkady Paweł Fiedler i Albert Wójtowicz wyruszyli w lutym 2018 roku trasą z Kapsztadu do Europy, wzdłuż Afryki Zachodniej, przez Republikę Południowej Afryki, Namibię, Angolę, Demokratyczną Republikę Konga, Kongo, Gabon, Kamerun, Nigerię, Benin, Burkina Faso, Mali, Senegal, Gambię, Mauretanię i Maroko, a następnie przez zachodnią Europę, aż do Polski.
Trzymamy kciuki za to wspaniałe wyzwanie i wspieramy naszych podróżników.

RPA

Pierwszy 1000 km był swego rodzaju oswojeniem się z podróżą. Zupełnie inną podróżą, wymuszającą odmienne myślenie o długodystansowej jeździe samochodem. Bardzo lubię określenie „docieranie się do samochodu” 🙂
Było sporo wyzwań: szukanie miejsc do ładowania, zjadające baterię ogromne podjazdy, dające w kość szutry, tarka i kurz w Namibii oraz temperatura ponad 40 stopni. Cieszę się bardzo, że samochód sobie radzi. Jadąc oszczędnie osiągam nawet ponad 250 km na jednym ładowaniu 🙂 Przemy dalej. Stan baterii (SOH) 100%.

NAMIBIA

Afrykański LEAF przemierzył Namibię 🙂 Ogromne przestrzenie i malownicze krajobrazy towarzyszyły nam przez ostatnie 1800 kilometrów. Fotograficzne safari i spotkanie na drodze ze słoniem w parku Etosha – elektryzujące :). Za nami w sumie 2500 kilometrów i 17 ładowań (RPA i Namibia) samochodu w tym 11 przez noc. Jak do tej pory i po za dwukrotnym wystrzeleniem korków nie było problemu z naładowaniem baterii. W Namibii jest świetnie rozwinięta sieć elektryczna gdzie nie trudno znaleźć gniazdko elektryczne. Zwykle ładujemy w miejscach postoju na noc – kempingach, hostelach, hotelach. Po drodze ładowaliśmy już na stacji benzynowej, kilku serwisach nissana, serwisie mercedesa, przydrożnych restauracjach. Kończy się najłatwiejszy odcinek podróży, przed nami nieznane (w sensie elektrycznym 🙂 ) Pozdrowienia APF

ANGOLA

Przez ostatnie 10 dni podróżowaliśmy przez Angolę. Afykański LEAF to pierwszy elektryk, który dotarł do tego kraju 🙂 Został przyjęty z zaciekawieniem i nieraz z wielkim zdziwieniem oraz zaskoczeniem 🙂 Mimo częstych braków w dostawach prądu i wielu gniazdek elektrycznych z których naładowanie całej baterii od zera zajęłoby ponad 20 godzin, dzięki oszczędnej jeździe i dobremu planowaniu postojów oraz odrobiny szczęścia udało się dotrzeć do granicy z Demokratyczną Republiką Konga :). Angola to kraj do którego napewno chciałbym kiedyś wrócić. Poznani po drodze ludzie byli przyjaźni, ciekawi przyjezdnych ale nie nachalni. Do tego przyroda w Angoli zachwyca.
Pozdrawiam z nad rzeki Kongo, Arkady

KONGO

Podczas krótkiego pobytu w Demokratycznej Republice Konga, na trasie z Bomy do Cabindy droga potraktowała nas brutalnie 🙂 Pierwszy też raz nie udało nam się naładować samochodu podczas postoju na noc. Postój był niezaplanowany w Moanda a instalacja elektryczna tak kiepska, że nawet nie podejmowałem próby, wiedząc, że wystarczy mi baterii aby dojechać do Cabindy. Ostatecznie szczęśliwie dotarliśmy do celu dzisiaj a samochód się ładuje :).

GABON

Po 50 dniach drogi za Afrykańskim LEAFem 8000 km, 55 ładowań i kolejne dwa odwiedzone kraje – Kamerun i Nigeria. Afrykański LEAF jest już w Kamerunie :). Wróćmy jednak na chwilę do drogi między Dollise w Kongo-Brazzaville a Ndende w Gabonie. 280 km wymagającego gruntowego traktu bez dostępu do sieci energetycznej. Do tego z odcinkiem jak nam nie raz mówiono niemożliwym do pokonania nisko zawieszonym i obciążonym LEAFem. Udało się, dokonaliśmy niemożliwego, LEAF pokonał całą trasę o własnych siłach. Drogę pokonaliśmy w 4 dni. Pierwszy odcinek 100 km w czerwonym pyle. Później przyszedł deszcz co znacznie utrudniało przejazd. Podczas ostatniego dnia, po największych nocnych ulewach trafiliśmy na najtrudniejszą przeprawę. 50 km od granicy Kongo do miasta Ndende w Gabonie. Samochód dostał strasznie w kość. Kierowcy ciężarówek z którymi mieliśmy jechać w konwoju szybko zniknęli za horyzontem. Zdziwili się gdy po wielu godzinach dogoniliśmy ich stojących w błocie i wyprzedziliśmy. Sporym problemem była energia. W sumie na całym odcinku udało mi się podładować auto przez zaledwie 5 godzin ciągnąc 4-5 amperów (220v). 3 godziny z agregata zasilającego słup z antenami telefonii komórkowej. Miałem szczęście ponieważ generalnie nie da się do tych agregatów podłączyć, nie mają gniazdek i są szczelnie zamknięte. W jednej z wiosek jednak strażnicy masztu znaleźli sposób na podłączenie swojego baraku do agregata prowadząc jednocześnie serwis ładowania telefonów komórkowych dla ludzi z wioski :)2 godziny udało się też podładować i za srogą opłatą tuż przy granicy z agregata właściciela wioskowego baru. W sumie na trasie próbowałem ładować z 8 agregatów, tylko 2 zadziałały. Ostatecznie do celu dotarliśmy gdy samochód nie wykazywał już żadnego zasięgu, stan baterii nie miał już żadnych kresek i nie pokazywał stanu naładowania, wszystkie wskaźniki zgasły. Wedle appki LEAF Spy zostało 0,8kWh energii w baterii gdy samochód podłączyłem do gniazdka.

KAMERUN I NIGERIA

BENIN

Afrykański LEAF już na dobre zadomowił się w Beninie :). Wróćmy jednak na chwilę do Nigerii i Lagos, gdzie gościliśmy przez 5 dni na zaproszenie Nissan Afryka. Jeszcze raz dziękujemy wielce za opiekę i wspaniałą gościnę :). W Lagos mieliśmy okazję porozmawiać o motoryzacji przyszłości z nigeryjskim mediami podczas eventu zorganizowanego przez nissana. W mojej opinii w Lagos elektryki mają 100% rację bytu. Trzymam kciuki. Afrykański LEAF przemierzył Benin już w szerz. Pozostało mu jeszcze przejechać wzdłuż ? (co aktualnie czynimy). Jadąc przez Afrykę, nie tylko pokazujemy LEAFa dorosłym. Staramy się zaszczepić iskierkę czystej motoryzacji również młodym ?. Kto wie może kiedyś przerodzi się ona w samochód elektryczny ?. Na razie LEAF wzbudził wspaniałą kreatywność w Grand Popo. Basiu i Magdo oraz EDU Afryka dziękujemy. Benin to dziewiąty kraj odwiedzony przez Afrykańskiego LEAFa w Afryce. Po szalonym przejeździe przez Nigerię w kłębach spalin i wśród zwariowanych kierowców, zwłaszcza ciężarówek Benin to spory relaks i przyjemny kraj do podróżowania. Afrykański LEAF już na dobre zadomowił się w Beninie 🙂 Wróćmy jednak na chwilę do Nigerii i Lagos, gdzie gościliśmy przez 5 dni na zaproszenie Nissan Afryka. Jeszcze raz dziękujemy wielce za opiekę i wspaniałą gościnę :). W Lagos mieliśmy okazję porozmawiać o motoryzacji przyszłości z nigeryjskim mediami podczas eventu zorganizowanego przez nissana. W mojej opinii w Lagos elektryki mają 100% rację bytu. Trzymam kciuki.

BURKINA FASO

Burkina Faso to dziesiąty kraj odwiedzony przez afrykańskiego LEAFa. Pięć dni jazdy prawie 900 km i pięć ładowań. Dwa razy niestety nie udało się napełnić baterii LEAFa do pełna. Raz przez całą noc udało się tylko doładować 20 % baterii. Przystanek ten był bardzo sympatyczny ponieważ zatrzymaliśmy się u rodzinny prowadzącej mały hostel we wsi Boremo. Pochodzą oni z ludu Diula. Wszyscy stawali na głowach aby gniazdko działało. Instalacja elektryczna jednak była zbyt słaba i korki strzelały jeden po drugim.
Przez cały przejazd towarzyszył nam rozległy busz, trochę szutru i czerwonego pyłu. Było też najcieplej jak do tej pory podczas podróży. Temperatura sięgała 42 stopni. Bateria naszczęście trzyma. Było też słoniątko Nanya, znaleziona kilka dni temu w buszu ale to już wiecie.
Burkina Faso to interesujący i bardzo sympatyczny kraj, niestety mający ogromny problem z woreczkami plastikowymi. Są one wszędzie, walając się i wisząc na drzewach wokoło ludzkich osad. Plastik to zmora naszej cywilizacji.
Obecnie jesteśmy w Mali i zmierzamy do Bamako.